Edit Content

با ما تماس بگیرید

چه زمانی باید به متخصص ارتوپدی مراجعه کنیم؟

• خانه
  • ارتوپدی
چه زمانی باید به متخصص ارتوپدی مراجعه کنیم؟

مراجعه به متخصص ارتوپدی، در زمان مشکلات و آسیب‌های مربوط به سیستم اسکلتی و عضلانی بدن، امری حیاتی و تصمیمی پراهمیت است. این تخصص پزشکی، به تشخیص، درمان و پیگیری اختلالات مختلف ارتوپدی اختصاص دارد که از جمله آنها می‌توان به شکستگی‌ها، آسیب‌های تاندونی، التهابات مفاصل و اختلالات اسپینال اشاره کرد. با توجه به اهمیت بیماری‌های ارتوپدی در کیفیت زندگی افراد، شناخت به موقع نشانه‌های ناراحتی و مشکلات این حوزه، و زمانی که باید به متخصص ارتوپدی مراجعه کنیم، بسیار مهم است.

پزشک ارتوپد چه می کند؟

پزشکان ارتوپد آسیب های ناشی از ورزش یا فعالیت بدنی، استفاده بیش از حد از مفاصل و عضلات،مشکلات مربوط به افزایش سن و موارد دیگر را تشخیص داده و درمان می کنند. هدف پزشکان ارتوپد رفع مشکلات مربوط به درد و حرکت است:

پزشکان ارتوپد در درمان درد در قسمت های زیر بدن تخصص دارند:

مچ پا
آرنج
پا
دست ها
لگن
زانو
گردن
شانه ها
مچ دست
بهبود دامنه حرکتی اندام

درد، سفتی و تورم مفاصل می تواند باعث کاهش دامنه حرکتی شما شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، انجام کارهای روزانه از جمله دوش گرفتن، تمیز کردن، خم شدن و غیره می تواند دشوار باشد. پزشکان ارتوپد کمک می کنند تا دامنه حرکتی شما از طریق فیزیوتراپی یا سایر درمان ها به حالت عادی برگردد. گاهی اوقات نیاز به جراحی است.

چه زمانی به پزشک ارتوپدی مراجعه کنم ؟

در انجام فعالیت های روزانه مشکل دارید. اغلب اوقات، افراد مراجعه به پزشک را به تعویق می اندازند زیرا معتقدند درد بخشی طبیعی از پیری است. و اگرچه این ممکن است برای برخی از دردهای جزئی درست باشد، اما اگر درد عضلانی، مفاصل، کمر یا گردن، سفتی را تجربه می‌کنید که مانع از عملکرد طبیعی شما می‌شود، طبیعی نیست. اگر در انجام وظایف، راه رفتن، لباس پوشیدن، بالا رفتن از پله ها یا سوار و پیاده شدن از ماشین مشکل دارید، وقت آن است که به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

چندین ماه است که با درد مزمن زندگی می کنید. احساس درد و ناراحتی برای چند روز پس از آسیب دیدگی یا خوابیدن در وضعیت غیرعادی، طبیعی است. با این حال، اگر بیش از سه ماه است که با درد کمر، گردن یا مفاصل زندگی می‌کنید، وقت آن رسیده است که برای ارزیابی به یک ارتوپد مراجعه کنید. درد استخوان یا مفاصل می تواند اولین علامت یک بیماری جدی تر مانند آرتریت باشد، به خصوص اگر با سفتی صبحگاهی، تورم و حساسیت همراه باشد.

در راه رفتن مشکل دارید. یکی از نشانه‌های بارز بیماری مفصلی احساس بی‌ثباتی یا لرزش هنگام راه رفتن، ایستادن یا انتقال از نشستن به ایستادن است. احساس لرزش یا بی ثباتی روی پاها می تواند بسیار خطرناک باشد و خطر سقوط و آسیب را افزایش دهد. اگر دچار بی ثباتی شدید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

دامنه حرکتی شما کاهش یافته است. نشانه اولیه آرتریت سفتی مفاصل و از دست دادن دامنه حرکتی مفصل است. اگر متوجه شدید که نمی توانید زانو را به طور کامل خم کنید و صاف کنید، یا نمی توانید ستون فقرات خود را مانند زمانی که قبلا می توانستید خم کنید یا بچرخانید، وقت آن است که توسط یک پزشک متخصص ارتوپد معاینه شوید.

در صورتی که احساس بی حسی یا گزگز در اندام‌های خود داشته باشید، اگر در بازوها، دست و یا پا علائم عصبی مانند گزگزی، بی حسی و ضعف دارید ممکن است نشانه‌ای از فشردگی عصب باشد. فشردگی عصب می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند حرکات تکراری که بافت‌های نرم را التهابی می‌کند و فشار آنها به اعصاب مجاور ایجاد می‌کند، یا به دلیل انحطاط ستون فقرات به علت فتق دیسک یا تنگی نخاع رخ دهد. فشردگی عصب می‌تواند باعث درد شدید، ضعف عضلانی و حتی از دست دادن توانایی حرکتی شود. به همین دلیل، در صورتی که با بی حسی یا سوزن‌سوزن شدنی که بیش از چند روز طول می‌کشد، مواجه شدید، توصیه می‌شود به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید تا تشخیص دقیق تری انجام شود و درمان مناسبی انجام گیرد. این اقدام به جلوگیری از افزایش عوارض و تشدید مشکلات احتمالی کمک خواهد کرد.

برای ملاقات با پزشک ارتوپدی چه اقداماتی باید انجام دهید ؟

پس از اینکه تصمیم گرفتید با یک متخصص ارتوپدی وقت ملاقات داشته باشید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که در طول قرار ملاقات و بعد از آن چه انتظاری داشته باشید. به منظور تشخیص دقیق و درمان بیماری شما، پزشک ارتوپد اقدامات زیر را انجام می دهد:
یک سابقه پزشکی بگیرید. در اولین ویزیت شما، پزشک ارتوپد تاریخچه کامل پزشکی شما، از جمله سابقه بیماری خانوادگی، سابقه بیماری، داروهای فعلی و سابقه صدمات یا حوادث مطلع شود. علاوه بر این، پزشک شما می خواهد همه چیز را در مورد درد و علائمی که تجربه می کنید، شدت، محل، چیزهایی که درد را بدتر می کند و چیزهایی که باعث می شود درد بهتر شود را بداند.

خلاصه :

درمان زودهنگام یک بیماری اسکلتی عضلانی می تواند از شدیدتر شدن آن جلوگیری کند. به همین دلیل است که مشاوره با ارتوپد در شروع علائم مهم است. ارتوپد شما می تواند مشکل را تشخیص دهد، علت آن را مشخص کند و گزینه های درمانی شما را توضیح دهد. علاوه بر این، او می تواند اطلاعات و مشاوره در مورد گزینه های مدیریت درد مانند دارو و/یا تزریق استروئید یا فیزیوتراپی و توانبخشی را ارائه دهد.